Kaosträna dig snabbt i form

För er som inte är förtrogna med kaos som träningsform kommer här en introduktionsdel. Det är klubbens Kaosman Pontus Nylander som genom egna empiriska studier bedrivit kaosträning i årtionden med stora framgångar både i skidspåret och i privatlivet. Nu efter moget övervägande vill han dela med sig av sin träningsform som utvecklats genom sekler med åldermannen Sören som tidig auktoritet på området.

Vill du komma i form snabbt? Byt träningsform var sjätte vecka. Genom att överraska kroppen blir din träning mycket effektivare. “Vilken röra. Plocka upp leksakerna från golvet, sen får du ditt lördagsgodis.” Någon som känner igen sig? Redan som små får vi inpräntat i oss att kaos och oordning är något icke önskvärt (gäller tydligen inte alla). Men en plats där kaos och oförutsägbarhet alltid passar sig, och till och med är det mest önskvärda, är i ditt träningsprogram.

Varierar du och överraskar kroppen med olika typer av träningsformer får du snabbare resultat, det är helt säkert, säger NVSK: s chefstränare Pontus Nylander. “Kroppen slutar förändras”
Våra kroppar är skapade för att vänja sig vid repetitiva rörelser, så att de kan utföra dem utan att behöva anstränga sig. Vill du få effekt av din träning är det därför viktigt att du hela tiden ger den nya rörelser att anpassa sig till. Det är just i anpassningsfasen de efterlängtade kroppsförändringarna (tänk platt mage) sker. Om man hela tiden håller sig till samma gamla träningsprogram så slutar kroppen helt att förändras och man kan till och med börja flabba till sig och gå upp i vikt som Mälarvattnet, säger en självgod Pontus.

“Det är så effektivt”

Glasmästarsonen Pontus är ansedd som en av NVSK: s bästa tränare och har tränat med celebriteter som Rickard Grip och Andreas Gustavsson. I skidträningsvärlden använder sig ingen av “kaos­träning” eftersom det är så förödande för privatlivet säger Pontus.
Pontus Nylander har själv fått fantastiska resultat med metoden. – Efter många års styrketräning så slutade jag också att förändras. Sedan jag la till yoga och pilates i min träning så har jag bättre balans och kontroll över hur min kropp förändras, säger han. Pontus tycker det finns fler fördelar än snabba resultat med att variera sin träning. – Ju mer du vågar testa, desto roligare blir träningen. Skaderisken blir också lägre eftersom du inte hela tiden repeterar samma rörelsemönster, säger Pontus.

Leave a Reply

Top
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com